Facebook trender för 2021

Facebook minskade lite i popularitet under 2019 men på grund av alla stora förändringar som skedde i världen förra året har den sociala plattformens popularitet ökat igen. Användningen av live-strömmar har sett en markant ökning med 26,8% under 2020 och allting pekar på att ökningen kommer att fortsätta i samma takt eller kanske till och med öka.

Väldigt många svenskar har satsat på sina egna små företag med hemmakontor och en stark närvaro på nätet. För att nå ut till så många kunder som möjligt utan att bryta mot gällande regler för social distans har det nästan blivit ett måste för många att använda live-strömmar. Det har blivit lika vanligt som att använda munskydd när man går ut och handlar!

Trenderna pekar också på att vi kommer se ett ökat intresse för shopping på Facebook, vilket betyder att man som annonsör eller butik kommer att ha tillgång till fler och fler kunder. Tack vare Facebooks smidiga annonssystem kan både annonsörer och kunder kunna hitta varandra på ett relevant och automatiskt sätt, vilket leder oss till nästa trend…

…annonserna i nyhetsflödet. Det har visat sig vara mycket mer effektivt att annonsera i nyhetsflödet jämfört med video flöden och så kallade instream videor. Vi förväntar oss också att hashtags kommer bli allt viktigare på Facebook under kommande månader, så var inte blyg när det gäller att använda hashtags även om det känns lite ovant just på Facebook. Det kan ge er mycket mer uppmärksamhet och det är ju precis det vi vill ha!